Conceptul de discovery learning în viața reală
Scriind articolul de luni, mi-am amintit de o chestie observată atât în anime, cât și în filme. Știți fazele acelea în care un mentor nu le spune discipolilor în mod direct răspunsul sau rezolvarea la o învățăminte? În schimb, le oferă doar indicații și mici povestioare prin care ei sa-și găsească de unii singuri calea-n viață.
Mă gândeam cât se aplică asta în viața reală. Voi ați avut tangențe cu așa ceva?
După o căutare pe Google am dat despre teoria aceasta cu discovery learning aplicabilă pentru sistemul de învățământ. A devenit populară începând cu anii ’60, iar pionierul a fost Jerome Bruner, un filozof American.
“Practice in discovering for oneself teaches one to acquire information in a way that makes that information more readily viable in problem solving”
(Bruner, 1961, p. 26)
Abordarea mea
O tentativă similară cu această tehnică am încercat să abordez de ceva timp la mine la lucru. La început am mers pe varianta de a le explica totul când le dădeam ceva de făcut. Așa frumos pas cu pas: ce trebuie să se întâmple, ce să nu facă, cum să facă dacă dau de o problemă anume, care e explicația la toate astea și tot așa. Și ce să vezi, tot nu se lega nimic de ei. Nu înțelegeau de ce au greșit, de ce trebuie să facă cum le zic eu și nu cum vor ei. Mai rău era faptul că făceau greșit în mod repetat. Deși le spuneam că nu e bine.
Acum le dau de lucru, le spun doar ce trebuie să facă și cum, dar fără explicații așa detaliate precum înainte. Totuși, n-am timp de pierdut la serviciu să-i las pe ei să descopere roata. Îi las să pună piesa pe mașină, să vadă că apar probleme, să se chinuie puțin. Mă cheamă apoi fiecare operator în parte că nu reușește să facă lucru respectiv. Atunci îl iau și îi explic: uite dacă faci în felul acesta, ținând cont de geometria piesei, o să fie mult mai ușor. Sau alte chestii particulare care țin mult de meserie.
În acest fel am observat că rețin mult mai bine, sunt mai receptivi și nu-mi fac greșeli atât de des. Își aduc aminte că săptămâna trecută când au avut ceva similar de făcut, s-au chinuit ceva timp și au transpirat degeaba.
Vezi “Bruner’s 3 Steps of Learning in a Spiral Curriculum” pe YouTube.